Arst soovitab

Tartu Ülikooli emeriitprofessor, meditsiinidoktor Selma Teesalu soovitab:

Astelpajuõli  kasutada mao- ja kaksteistsõrmiksoole haavandite puhul 1 teelusikas 2 kuni 3 korda päevas enne sööki.

Astelpajusalvi kasutamine psoriaasi (soomussammaspoole) kompleksravis on häid tulemusi andnud kui salvi kasutada pidevalt määrides kahjustatud ja sügelevatele kohtadele. Seespidiselt kuulub selle juurde veel B-kompleksi vitamiinidega tavatoidu tõhustamine.

Astelpaju on soovitav tarvitada kõrgväärtusliku toidulisandina igapäeva toidu juurde kui ka eelpool mainitud näidustuste puhul maheda ja leevendava vahendina, kuid loodetud efekti saamiseks tuleb astelpaju tarvitada pikema aja vältel.
Sel puhul on soovitav tarvitada kodumaistest astelpajumarjadest valmistatud TERVIXi loodustoote sarja tooteid. Tugevat tervist astelpajust!


 

Meie toodetes enamlevinud bioaktiivsetest ainetest loe siit:

Vitamiin C aitab kaasa paljude inimorganismi bioloogiliste funktsioonide talitlusele nagu energiavahetus, närvisüsteem, immuunsüsteem jne. Samuti aitab vitamiin C vähendada väsimust ja kurnatust, suurendab raua imendumist jne. C-vitamiini vajame:

  • rasvhapete ja A-, D-, E-, B1-, B2-vitamiinide oksüdatsiooni vähendamiseks ning kaitsmaks valke, rasvu, süsivesikuid ja nukleiinhappeid (RNA, DNA) vabade radikaalide kahjuliku toime eest
  • organismi vastupanuvõime tõstmiseks, kevadväsimuse ja stressi peletamiseks
  • ühendavate kudede moodustamiseks nahas ja luudes, mis aitab säilitada veresoonte elastsust
  • foolhappe ja B12-vitamiini ainevahetuseks
  • aju normaalseks funktsioneerimiseks
  • steroidhormoonide sünteesi mõjutamiseks ja sapphappe tekkimiseks kolesteroolist ning vere kolesteroolitaseme tasakaalustamiseks
  • luude vastupidavuse, tervete hammaste ja igemete tagamiseks
  • raua omastumise suurendamiseks teraviljatoodetest

Vitamiin E aitab kaitsta rakke oksüdatiivse stressi eest. Oksüdatiivse stressi puhul on paigast ära organismi happe-leelise tasakaal: happeline seisund või põhjustada või süvendada mitmesuguseid haiguseid nagu kasvajad, südame-veresoonkonna haigused, suhkrutõbi jne ning muudab meid vastuvõtlikuks rasvumisele ja paljudele muudele hädadele. E-vitamiini vajame:

  • rakkude vananemise pidurdamiseks
  • kapillaaride seinte tugevamaks muutmiseks
  • lümfotsüütide, puna- ja valgeliblede kaitseks, mille tõttu paraneb organismi varustatus hapnikuga ja üldine kaitsevõime, kuna mängib olulist osa lihaste rakulises hingamises, eriti aga südamelihaste osas
  • veretrombide ärahoidmiseks või lahustamiseks, soodustamaks toitainete transporti rakkudeni
  • vere kolesteroolisisalduse vähendamiseks
  • glükogeeni ladestumise soodustamiseks maksas
  • järglaste saamiseks, fertiilsuse säilitamiseks

Oomega-3-rasvhapped on nn polükullastumata rasvhapped aidates muuhulgas hoida normaalset vere kolesterooli taset. Oomega-3-rasvhapet pole inimorganism ise võimeline tootma ja seda peame seetõttu saama toiduga. Kuna meie toidus on polüküllastumata rasvhapetest ülekaalus Ω-6 rasvhapped, siis oleks oluline suurendada Ω-3 rasvhapete tarbimist, mida saab rasvastest merekaladest ja meresaadusest ning näiteks rapsi- ja linaõlist. Oluline on Ω-6 ja Ω-3 rasvhapete omavaheline tasakaal, mis peaks olema 1:1, kuid meie tarbitavas toidus on see suhe umbes 20:1.

Kiudained on taimeraku seina koostiskomponendid. Nendeks on peamiselt mittetärkliselised polüsahhariidid nagu tselluloos, hemitselluloos, pektiin ja ligniin. Kiudained on vajalikud eelkõige seedesüsteemi korrashoidmiseks. Kiudained alandavad ka vere kolesteroolisisaldust ning reguleerivad vere suhkrutaset, vähendades riski haigestuda südame- ja veresoonkonnahaigustesse ning diabeeti. Kiudained:

  • suurendavad toidukördi mahtu, tekitades sellega täiskõhutunde vähendades niimoodi ülesöömise riski ning reguleerides kaalu
  • kiirendavad toidumassi edasiliikumist peensooles
  • aitavad vältida kõhukinnisust ja võivad ennetada mõningaid vähivorme
  • soodustavad kolesterooli väljutamist organismist
  • aeglustuvad glükoosi imendumist, vältimaks veresuhkru taseme liiga kiiret tõusu.

Beetakaroteeni kasutab keha A-vitamiini sünteesimiseks. A-vitamiin täidab organismis mitmeid olulisi funktsioone. Näiteks aitab see tervena hoida naha ja limaskestad (nt ninas) ning seda manustatakse toidulisandite näol ka kui antioksüdanti. Lisaks on vitamiin A vajalik juuste, luude ja hammaste tervise tagamiseks. Ka tugevdab see immuunsust ning aitab tagada nägemisvõime hämaras valguses. A-vitamiini vajame:

  • kasvamiseks ning organismi kudede taastootmiseks
  • naha ja juuste tervise tagamiseks
  • limaskestade kaitseks infektsioonide eest
  • kaitseks õhus esinevate saasteainete vastu
  • nägemiseks, aitab nt. kanapimeduse puhul
  • luudele ja hammastele
  • vereloomele
  • suguorganite arenguks
  • kolesterooli ainevahetuseks, muutes selle suguhormoonideks
  • maomahlade sekretsiooni ergutamiseks, mis on vajalik valkude täielikuks seedumiseks
  • sest ß-karoteenirikas toit (mitte toidulisanditest saadud ß-karoteen) vähendab riski haigestuda kopsuvähki.

Allikad: KOMISJONI MÄÄRUS (EL) nr 432/2012, Tervise Arengu Instituudi infoleht www.toitumine.ee